compositie,  Girls with Guns,  kunstgeschiedenis,  textiel

Log Cabin: een patchwork motief met een lange geschiedenis

In mijn zomerse zoektocht naar collage en textiel, stuitte ik op patchwork, wat zoveel betekent als: aan elkaar genaaide lapjes. De bovenkant van een quilt is vaak met patchwork versierd, waarbij quilters gebruik maken van bestaande en vaak oude patronen (de een mooier dan de ander). Het patroon dat mij direct boeide is die van de log cabin. En laat die nu een lange geschiedenis hebben!

Het patroon is vrij simpel: je begint met een vierkantje en dan leg je er iedere keer een streepje stof aan. Het eerste stukje gaat links van het vierkantje, het tweede streepje boven het eerste stukje en het vierkantje, het derde lapje verbindt dan weer aan de rechterkant het bovenste streepje en het vierkantje, maar nu aan de rechterkant. Snap je het niet? Hieronder een tekeningetje dat het snel wél duidelijk maakt. Het een simpel maar helder patroon dat mij uitdaagt om ermee te gaan spelen.

Log Cabin is Engels voor ‘blokhut’. De blokhut is een iconisch symbool voor de trek naar het Westen in de Amerikaanse geschiedenis. Het verwijst naar de vroege pioniers en de begintijd van ‘the American frontier’. Toen eind negentiende eeuw het 100 jarig bestaan van Amerika gevierd werd, vierde de nostalgie hoogtij. En daarmee ook de populariteit van de log cabin quilt.

Dat de log cabin verbonden is met het ‘Wilde Westen’ is voor mij een extra reden om het een interessant patroon te vinden. Weten jullie nog dat ik met die Girls met guns bezig was? Dat onderwerp ben ik niet vergeten. Ik zoek alleen naar andere manier om het te verbeelden. Is de log cabin quilt een stukje van de puzzel? Hoeveel Western girls zullen er onder zo’n quilt geslapen hebben? Het quilten voelt ook wel als een tegenhanger van de gun. Interessant is ook dat tijdens de Civil War quilts werden verkocht om geld in te zamelen voor de soldaten.

Het hart van het haardvuur

De oudste geschreven referentie naar dit patroon stamt uit 1863, toen een quilter uit Cleveland een wedstrijd won met een ‘log cabin quilt’. In hetzelfde jaar worden er bij een bazaar bedoelt om geld op te halen voor soldaten in Cincinnati ook drie log cabins beschreven. De eerste bewaarde quilt met het patroon stamt uit 1874 en bevindt zich in de collectie van het Smithsonian American Art Museum.

Het verhaal gaat dat het patroon oorspronkelijk verwijst naar Abraham Lincoln, die zich erop liet voorstaan dat hij uit een landelijk gebied kwam. Hij groeide op in een blokhut. Wellicht was het patroon daarmee een blijk van steun aan zijn denkwijze.

Er zijn veel mythes rondom de log cabin ontstaan. Zo wordt er gezegd dat het hart van het patroon oorspronkelijk rood was, naar het haardvuur dat het hart van de blokhut was. Maar in vroege bronnen wordt juist ook een zwart vierkant aanbevolen. De log cabin quilt zou voor ramen hebben gehangen van huizen waar gevluchte tot slaaf gemaakten een veilig onderkomen konden vinden.

De quilts uit de negentiende eeuw werden vaak gemaakt van verschillende stukken stof: zijde, wol en katoen in zowel donkere als lichte kleuren. Vaak werden restjes stof en oude kleding die men niet meer kon of wilde dragen gebruikt voor quilts. Ik zie Laura van het kleine huis al met Ma de restjes stof van de nieuwe zomerjurken tot een nieuwe quilt verwerken. Maar erg werd ook gewoon stof voor gekocht: nieuwe stoffen waren ook weer niet onbetaalbaar.

Variaties
Als je gaat zoeken op log cabin patronen dan zie je dat er een heleboel variaties op zijn vastgelegd. En die hebben ook weer allemaal namen: bijvoorbeeld Straight Set, Barn Raising, Courthouse Steps en Light and Dark. Vanaf 1875 ontstonden er variaties waarbij de helft van het patroon in lichte kleuren gemaakt werd en de andere helft in een donkere kleuren. Hierdoor ontstaat er weer een heel nieuw patroon. Ik moet soms echt zoeken naar het oorspronkelijke blok.

Zelf begin ik mijn compositie door verschillende blokken op verschillende plekken op de stof te beginnen en die dan verder uit te bouwen. Hoe kan ik nu een interessante compositie maken, die volgens de regels van de log cabin (ongeveer) klopt? Het patroon geeft me houvast in de compositie. Als ik blokken ‘gewoon’ opvul, dan klopt het niet.

En het geeft iets om tegen in te gaan, iets wat je kunt testen. Hoe ver kan ik daarmee gaan? Mogen er gaten in zitten? Hoeveel kun je de verschillende stoffen in formaat laten verspringen? Ik heb veel plezier in het uitzoeken van de juiste kleuren en kleurnuances. Ben nu mijn derde aan het componeren en ik ben er nog niet op uitgekeken…

Bijschriften oude quilts:

  • Een stuk quilt met gemengde stoffen: wol, zijde en katoen, waarschijnlijk gedateerd rond 1865-1890
  • Patroon van een log cabin
  • Log Cabin, Sunshine & Shadow shading; Barn Raising. rond 1900. Collection: Smithsonian Institution. Gift of Iris and Jay Leonard and Kohler Foundation, Inc.
  • Log cabin quilt, light and dark quilt, omgeving Boston, ca. 1870, katoen. Jonathan and Karin Fielding Collection, L2018.3.4, the Illinois State Museum

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *