Stelen van Alida Pott ofwel: een zoektocht naar de juiste kleur oranje
In een eerder blog vertelde ik dat ik als huiswerk het kleurgebruik van drie kunstenaars moest analyseren om eruit te halen wat me aanspreekt. Daarna moest ik dat uitproberen in je eigen werk. Ik gaf als voorbeeld een aquarel van Alida Pott die ik erg mooi vond. Hoe is het met deze zoektocht afgelopen? Ik neem je mee langs mijn probeersels
Dit is de aquarel waarmee ik ben begonnen. Ik vind haar kleurgebruik heel sprekend. Bij nadere bestudering zag ik dat daar waar ik een grote voorkeur heb voor de tegenstelling paars / geel Alida Pott vooral veel gebruik maakt van de tegenstelling tussen groen en rood én die van blauw en oranje.
Toch is haar werk niet schreeuwerig (wat ik vaak wel van oranje vind, sorry WA) en dat komt – denk ik – doordat ze het blauw niet combineert met fel oranje maar met een variant die bijna bruin is. Hetzelfde doet ze met groen en rood. Het groene dak van het huis is bijvoorbeeld heel waterig groen, terwijl het rood juist vrij dik en donker geschilderd is.
Mijn eerste probeersel is erg druk. Al die heldere kleuren op één papier is so not me… Ik zie wel leuke dingen gebeuren daar waar het geel over het blauw heen een mooie kleur groen geeft. Maar verder…
Die lijnen (die ik ook bij Alida zag) vind ik erg storend werken. Ze benadrukken veel te veel de horizontale voorstelling.
Misschien kan ik de kleuren van Alida makkelijker toepassen op een afbeelding die ik al beter begrijp? Ik schets licht de contouren van de eerste Girl with Gun en voer haar in aquarel uit met variaties op blauw, oranje, groen en rood.
Ik gebruik diep blauw tegenover een vuil oranje. De sjaal slaat nergens op, maar de kleur in combinatie met het jasje vind ik mooi.
Het totaal beeld vind ik weer veel te druk. Die rode handschoenen springen er erg uit en ik heb het ook weer niet kunnen laten om te lang door te werken (gezicht is daar o.a. het resultaat van).
Ik probeer het nog een keertje, nu met een andere klassieker in mijn onderwerpen repertoire: de twee bomen. Ik zet eerst de stammen neer, misschien niet de meest logische opbouw, maar dat bedenk ik pas als ze er al staan.
De andere vlakken maak ik met meer water en ik meng de kleuren meer. Ik vind het oranje wat ik nu gemaakt heb best wel mooi.
De voorgrond is een beetje kaal, maar omdat dit vlak het felste is, vind ik het nog best oké. Ik concludeer wel )na drie pogingen’ dat ik eigenlijk én rood/groen én blauw/oranje veel vind om bij elkaar te oefenen. Misschien moet ik me focussen op alleen blauw en oranje?
Een nieuw landschap! Deze zomer ben ik naar de Vogezen geweest en daar blijkt in WO I ook erg gevochten te zijn. We maken een hele mooie wandeling door gebied waar nog allemaal loopgraven te vinden zijn. Die littekens door het landschap vind ik super inspirerend (weer iets dat zowel mooi als lelijk tegelijk is!).
Hier kom ik zeker nog op terug: nu gaat het over kleur. Bij het mengen ontstond er zelfs ook een soort paars, denk dat ik mijn oranje wat meer met geel gemaakt heb. Op het laatst heb ik toch ook wat rood in het midden gedaan. Weet niet goed wat ik daar nu van vind. Het midden is een beetje onduidelijk, de bomen achter zijn te recht. Next!
Als ik naar De Toets ga (gekleed model) schilder ik alle modellen alleen met blauw en een zelfgemengde oranje. Met deze olieverfschets was ik erg blij. Er zit een losheid in, die ik mooi vind en ik word blij als ik kijk naar de verschillende variaties in blauw, oranjebruin en combinaties daarvan, die erin zitten.
Dit is het moment dat ik besef dat deze combinatie van blauw en oranje eigenlijk best wel heel mooi vind. Het is meer een soort gebrande Siena geworden, waarvan ik al wist dat ik het mooi vond, maar ik besef me nu pas dat ik die kleur ook goed als contrastkleur kan gebruiken. Hij is oranje genoeg.
Als ik een tweede versie van het landschap in de Vogezen maak, zorg ik ervoor dat ik het blauw er goed diep maak en dat combineer ik met diverse gradaties van vuil oranje.
Deze aquarel vind ik zelf mooi geworden. Hij is evenwichtig van kleur, de lijn door het midden zit voldoende naar rechts en er zit een mooi evenwicht in tussen vloeiend en scherp.
Als je naar het werk van Alida Pott kijkt bovenaan deze pagina, dan ziet dit er heel anders uit, maar dit is wel waar ik ben uitgekomen. Dit werk (en het model hierboven trouwens ook) voelt als een manier waarop ik deze twee kleuren op mijn eigen manier kan combineren. Ik weet al deze kleurcombinatie dat ik in de toekomst zeker vaker zal gebruiken!
2 Comments
Jeannine van Dam
Herken je de kleuren op de foto van jezelf aan de tafel aan t werk de tuin??😀
uiltje48
In een blauwe jurk voor een muur die een beetje oranje in zich heeft 🙂